Kontakt
  Kadra pedagogiczna
  Pedagog / Logopeda
  Centrum rescueLAB
  BEZPIECZNA SZKOŁA
  Biblioteka
 
 
  Prawo wewnątrzszkolne
  Zajęcia pozalekcyjne
  Informacje dla rodziców
  Samorząd Uczniowski
  Konkursy Przedmiotowe
  Pielęgniarka
  Plan lekcji
  Doradztwo zawodowe
  WOLONTARIAT
  Ochrona Danych Osobowych
  REKRUTACJA
  Świetlica
  Zdalne nauczanie
 
 
  Wykaz podręczników


Przekaż 1% podatku
swojej szkole!


Stowarzyszenie
"Przyjazna Szkoła"

 
Aktualności > MAŁA MOTORYKA - WIELKA SPRAWA
   
28.04.2020
MAŁA MOTORYKA - WIELKA SPRAWA
Badacze zajmujący się funkcjonowaniem mózgu udowodnili, że im lepiej są rozwinięte u dziecka precyzyjne ruchy ręki, tym lepiej rozwinięty jest jego mózg. Z kolei, im lepiej rozwinięta drobna motoryka palców, tym lepiej rozwinięta mowa! Wynika to z tego, że ośrodek mowy położony jest w mózgu bardzo blisko ośrodka ruchu.
Przesuwanie godzinami komputerowej myszki po blacie biurka lub paluszków po tablecie nie rozwija małej motoryki, czyli rączek, paluszków dziecka. Nie chodzi o to, żeby zakazywać czy zabraniać korzystania z przeróżnych wynalazków współczesności. Są one też po to, żeby w przeróżny sposób ułatwiać i uprzyjemniać nam życie. Ważne jednak, by korzystać z nich z umiarem i rozsądkiem. Co zatem rozwija motorykę małą? Oto kila przykładów.
Wszystkie dzieci powinny rozwijać małą motoryką w następujący sposób:
• rysować (rysowanie wyrabia zręczność, dokładność, kształtuje płynność ruchów);
• malować (malowanie rozluźnia mięśnie, nie wymaga napięcia palców). Można to robić rękoma, przeróżnymi farbkami, pisakami, kredkami np. świecowymi, ołówkowymi, pastelami, kredą na asfalcie, patykiem w piasku czy w błocie, pastą do zębów, kremem do golenia, świecą, węglem itp.), na przeróżnych formatach papieru, siedząc na podłodze, przy stoliczku, na chodniku, na kartce przyczepionej do ściany, na tablicy „znikopisie”;
• temperować kredki;
• wycinać nożyczkami,
• wydzierać rączkami,
• wyklejać;
• lepić przeróżne cuda z plasteliny, modeliny, ciastoliny, masy solnej, ugniatać z mamą ciasto, wałkować;
• tworzyć dziecięce ozdoby, biżuterię z kolorowych tasiemek, wstążeczek, sznureczków, cekinów, guzików, koralików, rzemyków;
• samodzielnie przygotowywać, dekorować kartki na święta i różne uroczystości;
• przystawiać pieczątki, stemplować różnymi przedmiotami, pozostawiającymi ślady np. nakrętki, gumki, przekrojony ziemniak lub specjalnymi stemplami z różnymi motywami do kupienia w sklepach papierniczych;
• wbijać drewnianym młotkiem kołeczki w otwory w desce;
• przykręcać przeróżne elementy za pomocą zabawkowych śrub;
• manipulować rączkami w specjalnych do tego celu przeznaczonych labiryntach z kulkami, koralami i drutami; nawlekać, przewlekać, przeplatać, przeszywać, wiązać sznurowadła, wstążeczki;
• zapinać i odpinać np. rzepy, guziki, zamki;
• odkręcać i zakręcać nakrętki, zakrętki, słoiki;
• dopasowywać klucze do kłódek;
• otwierać i zamykać kłódki;
• łamać patyczki;
• przenosić drobne przedmioty za pomocą szczypiec o różnym stopniu sprężystości, np. szczypce do kostek lodu, cukru;
• ugniatać kulki z gazet lub z folii spożywczej;
• mieszać, przesypywać, przelewać np. piasek, mąkę, ryż, wodę;
• mieszać rączkami np. w kisielu, budyniu;
• dotykać, głaskać przedmioty o różnej fakturze np. kasztany, kamienie, filc, jedwab, sztruks, futerko, piórka, szczecinę pędzla itp.;
• układać puzzle (z pianki, drewniane), układanki;
• układać mozaiki na kratkach za pomocą kolorowych nap;
• grać w gry planszowe;
• grać w skaczące żabki;
• dopasowywać kształty do otworów;
• budować z przeróżnych klocków (drewnianych, z pianki, plastikowych);
• przypinać do pudełka bądź linki klamerki do bielizny;
• bawić się w zabawy paluszkowe np. „idzie rak”, „idzie kominiarz”, masażyki;
• bawić się w dyrygowanie;
• ściskać piłeczki;
• klaskać;
• dużo się przytulać, głaskać i dotykać😊

Jak widać z powyższej listy pomysłów, aby usprawniać małe rączki jest wiele.
Życzę zatem wesołej zabawy w wielkiej sprawie małej motoryki!

Małgorzata Liwosz-Rogozińska - logopeda